Recept på idiotsimpelt bröd!

Detta bröd kallas russinlimpa. Det härstammar från min mormor, det är den enda jag vet om dess historia.

Det här receptet ger en limpa!

Du behöver:
3½ DL Vetemjöl
3 DL Grahamsmjöl
3/4 DL Socker
3/4 Sirap
1 TSK Bikarbonat
3 DL filmjölk
Ca 1 DL russin
Smör till formen
Ströbröd

Värm ugnen till 175 grader.
Ställ fram alla ingredienser så att alla varor hinner få rumstemperatur, brödet blir bättre då. Smöra och bröa en form under tiden.
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt de "blöta" ingredienserna. Häll i formen, ställ i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter. Prova med en sticka om den är kladdig.

Det går att variera brödet, till exempel ta bort russin och tillsätta något annat, typ linfrön eller solrosfrön. Det går att freestyla lite hur som helst.
Jag tycker det är godast med smör och ost, men det är ju upp till var och en. :)

Själv tyckte jag att det smakade konstigt i början, men det blir bara godare ju fler gånger man ätit det ;)
Hoppas det smakar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0